ciągłego korzystania z telefonu, wkuwania, nudy, silnego stresu, przymusu, braku snu.
Co mózg lubi?
aktywność fizyczną, przerwę w nauce, wodę, skuteczne strategie uczenia się, śmiech, spacery, relacje z innymi ludźmi.
Mózg a Integracja Sensoryczna
Integracja sensoryczna to proces, w którym mózg docierające ze zmysłów bodźce przyjmuje, rozpoznaje, segreguje, interpretuje, integruje z już posiadanymi, zapamiętuje je (rejestruje, koduje) aby odpowiedzieć właściwą reakcją. To proces, w wyniku którego następuje odpowiednia organizacja informacji sensorycznej celem wygenerowania przez mózg efektywnych reakcji, percepcji, emocji, myśli i zachowań. Doznania sensoryczne są pokarmem dla mózgu a deprywacja/brak wrażeń powoduje poważne zaburzenia rozwojowe.
Właściwa stymulacja mózgu przez bodźce sensoryczne jest szczególnie ważna we wczesnym okresie rozwoju człowieka. Bez bodźców sensorycznych dany zmysł ( zmysły zewnętrzne: wzroku ,słuchu, węchu, smaku i wewnętrzne: dotyku, równowagi -określanego też jako układ przedsionkowy i zmysł czucia głębokiego -układ proprioceptywny) nie wie jakie działania podjąć, aby się rozwijać, dlatego tak ważne jest dostarczanie dzieciom wielu różnych rodzajów bodźców.! Jeśli mózg nie radzi sobie z integracją sensoryczną ma to ogromny wpływ na jakość życia. W rezultacie jest w nim więcej wysiłku, trudności i frustracji a mniej sukcesów i zadowolenia. Dysfunkcje integracji sensorycznej generują nieprawidłową reaktywność na bodźce, zaburzają rozwój umiejętności ruchowych w zakresie małej i dużej motoryki, funkcjonowanie psychiczne i społeczne,
uczenie się i zachowanie.
Może przy okazji Dnia Mózgu,, zechcesz porozmawiać ze swoim dzieckiem o tym np. jak działa pamięć, dlaczego zbyt długie używanie telefonu jest szkodliwe, czemu chce nam się jeść albo jak uczyć się szybciej?