W okresie od 28.04.2017r. do 31.12.2017r. w świetlicy I JSP „Language” w Wyszkowie został przeprowadzony Ogólnopolski Konkurs „Świetlica kształtująca prospołeczne postawy wśród uczniów” zorganizowany przez Studium Prawa Europejskiego.
Celem konkursu było wspieranie działań kształtujących zachowania prospołeczne uczniów.
W ramach konkursu wykonano następujące zadania:
1. Zorganizowanie konkursu plastycznego nt. „Pomocna dłoń”.
2. „Jestem tolerancyjny” – pogadanki oraz prace plastyczne na temat podobieństw i różnic wynikających z pochodzenia, koloru skóry, wyznania, poglądów, inwalidztwa.
3. Przeprowadzenie „Dnia wolontariusza w świetlicy szkolnej”, według własnego pomysłu.
4. Działania na rzecz społeczności lokalnej, np. sprzątanie parku/boiska, dokarmianie zwierząt, pomoc kolegom w odrabianiu lekcji.
5. Zorganizowanie ogólnoszkolnej akcji „Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę”. Dokarmiamy zwierzęta, robimy karmniki dla ptaków, wywieszamy skórki.
6. Podjęcie działań mających na celu trwałe włączenie się w budowę dobrego klimatu w szkole.
7. Zgłaszanie swoich przedstawicieli do udziału w kursie „Wychowawca/opiekun świetlicy kształtujący prospołeczne postawy wśród uczniów”.
Wychowawcy świetlicy I JSP wspólnie z uczniami oraz pomocą ze strony Dyrekcji jak i rodziców celująco wykonali zadania przewidziane regulaminem konkursu i otrzymali certyfikat „Świetlica kształtująca prospołeczne postawy wśród uczniów”.
W dniu 11 stycznia 2018r. odbył się w świetlicy szkolnej bal karnawałowy. Dzieci z pomocą wychowawców wykonały piękne zaproszenie oraz barwną dekorację sali. Wcześniej na zajęciach świetlicowych uczniowie według własnych inwencji twórczych przygotowali maski, dobrali muzykę, zabawy taneczne oraz konkursy, które uświetniły i urozmaiciły karnawałową imprezę. Zabawa była przednia, wszyscy wychowankowie świetlicy bawili się wspaniale i już z niecierpliwością oczekują kolejnego.
W ramach zadania 5, konkursu ŚWIETLICA KSZTAŁTUJĄCA POSTAWY PROSPOŁECZNE WŚRÓD UCZNIÓW zorganizowano na świetlicy szkolnej akcję „Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę”. Celem tego zadania było uwrażliwienie uczniów na potrzeby zwierząt zimą. Dzieci miały możliwość obejrzenia filmu edukacyjnego ,,Zima trudny czas dla zwierząt” wydawnictwa OPERON. Na podstawie filmu oraz tekstów literackich pt. „Ptasia stołówka” oraz „Święta w lesie” wychowawcy świetlicy przeprowadzili pogadanki na temat ,,Jak dokarmiać mądrze ptaki, żeby nie szkodzić”. Uczniowie dowiedzieli się co ptaki lubią jeść, jakie pokarmy im szkodzą, gdzie umocować karmnik żeby ptaki były bezpieczne oraz kiedy zaczynamy i kończymy dokarmianie. Następnie do karmników dzieci wsypały ziarna zbóż, którymi można dokarmia ptaki.
Z pomocą nauczyciela zawieszono również skórki słoninki. Realizacja tego zadania uświadomiła dzieciom potrzebę niesienia pomocy zwierzętom w czasie zimy oraz nauczyła jak mądrze karmić zwierzęta, a co im może zaszkodzić. Dzieci z dużym zaangażowaniem przystąpiły do wyżej wymienionego zadania, ponieważ stwierdziły, że zima jest czasem kiedy zwierzęta muszą walczyć o przetrwanie i dlatego powinniśmy im pomagać.
30 listopada w naszej świetlicy szkolnej odbyły się andrzejki. Były one wspaniałą okazją do dobrej zabawy, a jednocześnie sposobem na kultywowanie tradycji oraz obrzędów ludowych. Samo przygotowanie wieczoru andrzejkowego stało się już źródłem radości i przyjemności, ponieważ dzieci mogły wykazać się kreatywnością tworząc samodzielnie wróżby. Natomiast przybyłe do naszej sali wróżki, cyganki oraz czarodzieje przeniosły dzieci w świat magii i fantazji. Po wspólnej zabawie w przepowiadanie przyszłości odbyła się dyskoteka. Cały wieczór dostarczył dzieciom wielu niezapomnianych wrażeń, sprzyjał integracji i budował dobry klimat w grupie.
W ramach zadania 4, konkursu ŚWIETLICA KSZTAŁTUJĄCA POSTAWY PROSPOŁECZNE WŚRÓD UCZNIÓW została przeprowadzona pogadanka na temat „Jesienne porządki”, podczas której uczniowie dostrzegli potrzebę uporządkowania terenu szkoły z liści i ściętej trawy. Wzięły w niej udział wszystkie grupy świetlicowe, czyli uczniowie z klas I – III i IV.
Wyposażeni w rękawice, grabie, miotły i worki ochoczo zabraliśmy się do pracy. W akcji porządkowej oprócz dzieci oraz wychowawców świetlicy – czynnie brała udział sama p. Dyrektor. Wokół naszej szkoły rośnie dużo drzew liściastych tak więc mieliśmy co robić, była też przy tym fajna zabawa. Gdy już wszystkie worki zostały zapełnione „po brzegi”, wróciliśmy do świetlicy. Tam czekały na dzieci również worki z liśćmi – tym razem – były to przepiękne liście klonu z pobliskiego parku. Wspólnie postanowiliśmy wykonać z nich róże, którymi potem przyozdobiliśmy naszą świetlicę. Było przy tym wiele radości.
Realizacja zadania 4 odnośnie sprzątania terenu szkoły uświadomiła dzieciom, że jesienne porządki nie muszą być udręką lecz pożyteczną zabawą, a czysty plac zabaw oraz teren wokół szkoły to jej prawdziwa wizytówka.
W kwietniu na świetlicy szkolnej I JSP obchodziliśmy Dzień Ziemi. Uczniowie na podstawie przeczytanych wierszy W. Drabik, D. Klimkiewicz ,,Co to jest ekologia’’, F. Kobryńczuk ,,Gdyby lasu nie było’’, ,,Słońce’’ wykonali prace plastyczne pt. ,,Ziemia bez zanieczyszczeń’’. Dzieci poznały również nową technikę malowania farbami, do której wykorzystały dary ziemi tj. warzywa. Malowanie dostarczyło dzieciom niemałej frajdy. Powstały piękne kwiaty we flakonach, bukiety a nawet całe łąki tonące w kwiatach.
„Pisanki, kraszanki, jajka malowane,
nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek.
Pisanki, kraszanki, jajka kolorowe,
na nich malowane bajki pisankowe…”
Słowa tej radosnej piosenki trafnie opisują prace dzieci, które wykonywały na zajęciach świetlicowych. Inspiracją stworzenia ozdób wielkanocnych były wiersze, teksty literackie oraz piosenki. Podczas wykonywania wielkanocnych pisanek dzieci wykorzystywały różne techniki plastyczne według własnych pomysłów. Następnie wyeksponowały swoje małe dzieła na gazetce świetlicowej, tworząc odświętną dekorację sali. Zajęcia te dostarczyły dzieciom wiele radości oraz przybliżyły tradycje i zwyczaje wielkanocne. Ponadto aktywność plastyczno - techniczna rozwija kreatywność dzieci, wpływa na rozwój ich zdolności manualnych oraz stanowią atrakcyjną formę spędzania wolnego czasu.
Podczas ferii zimowych na świetlicy szkolnej mięliśmy okazję gościć dzieci z naszej zerówki. Wspólnie z uczniami ze szkoły podstawowej wykonywały prace plastyczno – techniczne (czarodziejska kula, serce walentynkowe dla rodziców itp.), uczestniczyły w różnych zabawach i grach integracyjnych. Można było też spróbować swoich sił artystycznych i twórczych. Dzieci ze szkoły podstawowej przygotowały teatrzyk dla dzieci z zerówki pt. ,,Dom pełen śmiechu’’. Niesamowite było to, że uczniowie sami wymyślili scenariusz, wykonali własnoręcznie stroje, rekwizyty oraz nadali tytuł przedstawieniu. Teatr łączy w sobie wiele dziedzin twórczości artystycznej: literaturę, muzykę, taniec, ruch sceniczny i plastykę. Kontakt z nim już od najmłodszych lat pomaga rozwijać inteligencję emocjonalną dziecka.
Podsumowując, ferie zimowe w naszej szkole upłynęły bezpiecznie i wesoło